Magánrendelés, pontosság

jan 30, 2016 | Napló | 0 hozzászólás

Előfordul-e késés a magánrendelésen?

Sajnos igen. Az időbeosztás még a magánrendelésen is szoros, ezért viszonylag kis gikszer is elegendő ahhoz, hogy elcsússzunk. És a késést nagyon nehéz behozni. Persze lehetne kevésbé szoros időbeosztást használni, és akkor a csúszás minimális lenne. Egyszer hívtak egy induló magánklinikára, ahol ezt a problémát kívánták megoldani, egyrészt a betegek ritkább ütemezésével, másrészt luxus körülményekkel, hogy ha mégis várni kell, az minél kellemesebb legyen. Mondanom sem kell talán, hogy itt a díj több, mint kétszerese lett volna a miénknek, és még akkor sem lehetett volna 100%-ban kiküszöbölni a késéseket.

Amikor az én hibám a késés

Előfordult (talán 2-3x az elmúlt néhány év alatt), hogy később tudtam elkezdeni a rendelést. Ez leginkább forgalmi dugó miatt fordulhat elő. Ennél is gyakrabban előfordult, hogy nem koncentráltam eléggé, és a pácienst hagytam hosszabban mesélni, mint az indokolt lett volna. Ezek összesen a késések kb 10%-át adják. Az esetek 90%-ában bonyolultabb a helyzet

Amikor bonyolultabb a helyzet

Képzeljük el a következő helyzetet: Aladár 10 órára kapott időt, Bianka 10.20-ra, Cecília 10.40-re, Diána pedig 11 órára. Aladár azonban dugóba kerül, és csak 10.15-re érkezik meg, egyszerre Diánával (aki jóval hamarabb jön, mint az ő időpontja). Elkezdjük megbeszélni Aladár problémáját, miközben Bianka megérkezik (amiről persze én nem is tudok, hiszen nem látok ki a váróba). Mit kellene ilyenkor tenni? Igyekszem persze Aladárt gyorsabban ellátni, és mondjuk meg is takarítok 5 percet. Béla így is 10.20 helyett 10.35-kor jön be. Részletesen elmondja problémáját. Őt nem sürgethetem, hiszen ő is türelmesen elviselte, hogy az előző páciens később jött ki. 20 perc helyett végül 30 percig van bent. Kijön 11.05-kor. Cecília [10.40] ekkorra már nagyon ideges, hiszen ő úgy gondolta, hogy 11-re végez, és még a munkahelyére is vissza szeretne érni ebéd előtt. A legszebb, hogy Diána [11.00] még lázítja is Cecíliát, hogy ő már egy órája ott van, és azt látja, hogy egyetlen időpontot sem tartunk be. A fentiek nagyjából megfelelnek egy megtörtént esetnek, a nevek persze kitaláltak, a könnyebb követhetőség érdekében ABC sorrendben vannak.

Az egyetlen „igazságos” megoldás az lenne, ha Aladárt nem látnánk el. Ő persze fel lenne háborodva, hogy így büntetjük – mindössze negyed óra késésért. Még kevésbé lehetett megtenni ezt azzal a beteggel, aki 154 kilométert utazott egy másik városból, késve érkezett, ráadásul rendkívül bonyolult problémával. Természetesen megtehettem volna, hogy mondjuk este kilencre visszahívom, de inkább vállaltam a többi beteg esetleges morgolódását. Szerencsére aznap nagyon barátságos társaság jött össze, megértették a problémát. További apró szerencse volt, hogy egy bejelentkezett beteg nem jött el, így a késés nagyobb részét egy órán belül sikerült behozni.

Ilyen szerencsénk nem mindig van. Ha valaki tud megoldást, sürgősen írja meg nekünk, megfelelően jutalmazni fogjuk. (Komolyan!)

A késést a magam bőrén is megtapasztaltam: fogorvosnál voltam, ráadásul régi ismerősnél (vehetjük úgy, hogy „protekciós” beteg voltam). Két órát vártam, pedig pontosan ott voltam. Később kiderült, miért: egy foghúzás során beletört a fog, és nem sikerült kiszedni gyorsabban. Nem örültem a két órás várakozásnak, de volt nálam szakirodalom, így legalább tovább is képeztem magam a két óra alatt. Ennyit ritkán tudok rászánni egyvégtében 🙂

Egyébként jelenleg úgy próbáljuk megoldani ezt a kérdést, hogy egy-egy időpontot kihagyunk, amire Interneten át lehet bejelentkezni. Minthogy ezek nem telnek be teljesen, az esetleges csúszásokat ilyenkor többé-kevésbé be lehet hozni. További ilyen lehetőség, hogy a kontrollvizsgálatra is néha 15-20 percet adunk, akkor is, ha elegendő lenne 5 perc is. Ez végül is azt jelenti, hogy az esetek nagy részében a csúszásokat egy órán belül be tudjuk hozni, így legalább nem halmozódnak.

Még egyszer megemlítem: ha valaki tud jobb megoldást, szívesen meghallgatjuk.

Még a Budai Allergiaközpontban rendeltem (ahol lényegesen magasabb a vizitdíj), amikor ugyanez volt a probléma. A rendelő tulajdonosa heteket dolgozott a probléma megoldásán, végül egy egész oldalas szabályzatot dolgozott ki a recepciós számára, hogy hány perces késésnél mit kell tenni. A recepciósnak ez jót tett, mert legalább nem őt szidták, de a problémát ez sem oldotta meg.

Budapest XI. ker és Soroksár

A fentiek a budai, Bartók Béla úti magánrendelésen (AnteMed Poliklinika) érvényesek. Ez „saját” rendelés, itt én vagyok felelős, ha valami nem tökéletes.

A soroksári magánrendelésen kissé másképpen működik. Ide később társultam be, így a már korábban kialakult rendet nyilván nem akartam megváltoztatni. Nagy forgalmú, gyors rendelések vannak itt, kevésbé szigorú időpontokkal. Tapasztalatom szerint az ide járók előnyben részesítik a gyors ellátást, sokszor időpontkérésre sem szeretnek időt vesztegetni. Ennek megfelelően torlódások előfordulnak. Az javít a helyzeten, hogy érdekes módon nagyobb részük kevésbé igényel részletes magyarázatot, mint a Bartók Béla úton.